vendredi 16 décembre 2011

Ziva, FIhavanana : en savoir plus !

S’il est un sujet des plus mystérieux concernant Madagascar, il s’agit bien du peuplement de notre île hihihi

L’Institut des Langues O (L’INALCO) s’interrogeait encore sur le sujet il y a environ une semaine, en effectuant une revue de l’état actuel des recherches.


L’INALCO, dans le 13ème à Paris, le 09 décembre 2011

Cela étant, le présent du pays nous interpelle. Il semble que les actualités à Madagascar reflètent le malaise grandissant dans la société.

La "crise" politique actuelle n’est que l’expression d’un "mal - vivre ensemble" à son apogée. Cela n’a rien de surprenant, car la majorité des Malgaches (dont moi, je le reconnais) vit sans connaître ni son Histoire ni sa Culture. J’avais évoqué, dès l’ouverture de ce blog en juillet dernier l’inachèvement de la création de la Nation malgache

Aussi bien, alors que le terme "Fihavanana" recouvre des valeurs intrinsèques admirables, aujourd’hui et dans un passé récent (depuis [la pseudo] l’indépendance de 1960), ce concept a servi à couvrir des méfaits, voire des crimes (que je n’évoquerai pas). Nombre de gens ont biaisé le "Fihavanana" pour permettre le "Tsimatimanota" ou l’impunité totale.

C’est en pleine adolescence, à Antananarivo, que j’ai entendu le terme "Mpiziva" pour la première fois, entre deux femmes qui discutaient de tout et de rien, en s’invectivant de grossièretés entre divers propos. Elles ont bien ri de mon étonnement.

La Potinière, à Analakely, Antananarivo
Selon le Prince Jobily Rakotoson, présenté ci-après par Rabearison Roland Dieu Donné Vahömbey, Ziva et Fihavanana sont extrêmement liés. J’ai souvent eu l’occasion d’apercevoir ce Prince à La Potinière, effectivement. Mais voyons plutôt ce qu’il nous apprend, et conformons-nous à l’adage ô combien sensé "Connais-toi toi-même".

En sachant qui il est, d’où il vient, qui sait si le Malgache saura enfin où il va ? (Allons bon, voilà que je deviens trop sérieuse hihihi)

Bonne lecture, et excellente réflexion.

Ampitapitao !  Transmettez ! Communiquez ! Partagez ! :-)
 

Vahömbey se trouve actuellement à Antsirabe :-)

par RABEARISON Roland Dieu Donné Vahömbey le 02.09.2011

Note de présentation 

L’auteur du texte en malagasy NY ZIVA, ci-après, est monsieur Jobily RAKOTOSON, prince de son état, titre légitimé par son arbre généalogique. Nous lui devons aussi les documents intitulés « Tantaran-drazana # 01 » et « Tantaran-drazana # 02 » publiés sur fanambinanamadagasikara.blogspot.com

Les habitués du salon de thé « La potinière » à Andohanan’Analakely le connaissent depuis des décennies puisqu’il y établit son bureau comme il le relève avec humour. Pour le contacter directement : +261 32 04 748 14 ou +261 34 40 064 57

Ce vénérable Ancien – Raiamandreny, olobey - s’est constitué lui-même, grâce à des recherches acharnées poursuivies jusqu’à ce jour, en authentique patrimoine, véritable bibliothèque du mode de pensée et de l’histoire du peuple malagasy. Bien sûr, les réserves d’usage en la matière ont cours même pour une personnalité de son envergure dont les propos n’engagent que son auteur. Toutefois, nous ne saurons trop vous conseiller de le solliciter afin d’enrichir vos propres connaissances sur les racines culturelles malagasy.

Réciproquement, la publication de ses écrits dans fanambinanamadagasikara.blogspot.com ne doit nullement être interprétée comme une manifestation, de sa part, d’une sympathie particulière pour notre mouvement. Et encore moins comme une adhésion à notre combat politico-citoyen. Notre collaboration est uniquement celle de deux simples chercheurs avides de progresser ensemble avec leurs semblables.


ZIVA se traduit habituellement par parenté à plaisanterie. Il représente la forme contractuelle la plus manifeste de l’alliance fraternelle entre groupes de souche identitaire différente. Soulignons que nous évitons à escient d’utiliser la dénomination « groupe ethnique », et encore moins la désignation « tribu ». Ces appellations prêtent à des controverses délicates qui n’ont nulle raison d’être dans notre espace d’expression.

Trait caractéristique du ZIVA ? Le ompa, l'injure. Quand deux mpiziva se rencontrent, bien qu'ils ne se soient jamais connus auparavant, il leur arrive de s'injurier à profusion. Ils se souhaitent mutuellement tous les maux et les pires malédictions. En fait, c'est le meilleur témoignage de sympathie qu'ils puissent se rendre: conjurer par le verbe le mauvais sort qu'on ne veut aucunement voir atteindre l'autre. En énumérer donc vigoureusement tous les aspects possibles ! Plus on semble rabaisser l'autre par des mots, plus on le respecte en réalité. Existe-t-il meilleure expression sociale d'échange de flux vital ? Tant et tant à dire encore sur la question. Belle matière à réflexion, en tout cas, pour les philosophes !

Presque tous les fokontany de notre territoire national abritent des habitants provenant de terroirs ancestraux différents, des mpiziva pour la plupart. De même s'y côtoient pratiques et confessions religieuses, métiers et professions, tendances et opinions politiques, ... Tout ce qui fait la diversité humaine. Preuve en est donnée lors des jours de marché hebdomadaire, charme de notre campagne et de notre brousse profonde. Diverses communautés d'intérêt et d'affinité se forment au gré des besoins en chaleur humaine de chacun. La vitalité des liens et des relations se constate encore presque partout à Madagasikara, île réputée pour le sens hospitalier de ses natifs.
                                                                                                                   1/5
Entre autres raisons, peut-être aussi grâce au sens du ZIVA qui mérite plus que jamais un meilleur éclairage ?


Puisse la lecture du texte en malagasy, ci-après, aider tout un chacun à mieux se questionner sur la valeur intrinsèque du Fihavanana liant les mpiara-moninampiray Tanindrazana, mpiray faritra, mpiray vohitrampiray tanàna, mpiray vodirindrina et mpiray donakafo.

Là s’enfouit la pierre angulaire de l’édifice à bâtir pour la postérité: le tanin-taranaka.

Bonne lecture J

  

                                                         
                                                           NY ZIVA



NY FIHAVANANA:

Anisan’ny mampiavaka antsika Malagasy amin’ny firenen-kafa ity resaka fihavanana  ity ary mampiaiky an’izao tontolo izao fa saro-bahana ny fihavanana Malagasy. Ka na dia nisy aza ireo tetika maro samihafa entina hanasaraham-bazana ny samy Malagasy dia tsy tanteraka izany fifandrafiana ny samy mpiray tanindrazana izany.

Ankoatry ny fihavanana amin’ny  alalan’ny Faditrà na fatodrà, hifanaovan’ny olona roa tonta na olona roalahy, na roavavy, na lahy na vavy ho enti-mañatsara ny fihavanana (satria na dia olon-droa no mifatidrà na mifatodrà ), ny fihavanana Malagasy dia mitatra ary mitohy ho azy eo amin’ny vahoaka na fokonolona rehefa nampiraisin’ireo olon-droa ireo izany fihavanana izany.

Amin’izao fotoana iainantsika izao dia sady mampalahelo sy manahirantsaina fa somary goragora sy ravarava ny fihavanan’ny Malagasy; hita fa tsy miseho miharihary anefa  izany, ary somary miharatsy mihitsy aza.

Tsy voatanisa ny antony mahantonga izany araka ny fantatra : anisan’izany ny fitiavam-bola tanteraka sy tafahoatra ka manjary hanarian-kavana, manampy trotraka ihany koa ny raharaha politika, ka raha tsy iray làlana amiko dia tsy izy. 

Na dia eo aza izany dia soa ihany fa mbola misy ny fihavanana Malagasy tsy tontan’ny ela ary tsy simban’ny arafesina sy ny bobongolo,  dia ny Zivan-drazana izany. Maro no efa tsy mahalala izany  ankehitriny na dia efa olon-dehibe izao aza, fa efa variana amin’ny fahasarotam-piainana sy ny fanatontoloana. Mahafantatra ny amin’ity teny Ziva ity avokoa ny maro manerana ny nosy, izay Fihavanana manan-kasina amin’ny Malagasy.


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 TOY IZAO NO FILAZAN’NY ISAM-PARITRA AZY :

·         Ziva sy lohateny hoy ny njoaty Antakarana
·         Ziva-lohateny Fanjivana –Zaka vala hoy ny tsimihety
·         Tsy maty manota - lohateny (fifanekem-pokonolona ) hoy ny Merina
·         Ziva hoy ry zareo avy ao Ambongo Morondava
·         Ziva hoy ny Sakalava
·         Fañompa - Soman-dRaza hoy ny Tesaka
·         Olo-miray  – Fañompa hoy ny Antemoro
Indro kosa ireo isam-poko manana   fihavanana amin’ny alalan’ity Ziva ity, fa izany no hahafataran’ny maro azy amin’ny ankapobeny.

1- Ireo Vazimba dia Ziva  amin’ireo Beosy sy Makoa
2- Ny foko Antañandrano na Tanandrano dia mpiziva amin’ireo Beosy sy Betsileo
3- Ireo Kanjemby, izay Vezo avy amin’ny tapany Avaratry Tambohorano faritany Mahajanga dia Ziva amin’ireo Sandrangoasty avy ao Kinkony .
4- Ireo Kanjemby avy ao Besalampy dia Ziva amin’ny foko Maromena avy ao Besalampy ihany sy ireo Beosy
5- Ireo Kanjemby amin’ny faritra morontsiraka dia Ziva amin’ireo Antalaotra sy Komoriana (Ajojo)
6- Mbola ao Besalampy ihany, ireo Kanjemby dia mpiziva amin’ny taranaky ny Tsianova
7- Ireo Maromena ao Besalampy dia Ziva amin’ny taranaky ny Manonga
8- Ny taranaky ny Manonga dia Ziva amin’ ny taranaky ny Marolahy
9- Ny taranaky ny Andrafanga dia Ziva amin’ny taranaky ny Kinfotso
10- Ny taranaky ny Tsimanondriky dia Ziva amin’ireo Vezo sy amin’ny taranaky ny Andrafanga
11-Ireo Sandrangoasty avy ao Mintsijo dia Ziva amin’ireo Kanjemby avy ao amin’ny helondranon’ny Maroambitsy, ireo Matihazo, sy ireo Tambondro Avaratra ary ireo Jongoa
12- Ireo Matihazo dia Ziva amin’ireo Antemamaliky ao Mintsinjo
13- Ireo Antirengy dia Ziva amin’ireo Mandravà avy ao Soalala
14- Ireo Manañadabo, ankilany ary ireo Betsiboka, andaniny dia Ziva amin’ireo Marolaka
15- Ireo Marotokiky dia Ziva amin’ireo Tsiaronjy na Tsaronjy
16- Ireo Sambarivo dia Ziva amin’ireo Tongoa

Avy amin’ny foko TSIMIHETY
 17- Ireo Antevongo tambohitsy dia Ziva amin’ireo Antevinañy tompon’ny vinàñy
18- Ireo Zafindrano (taranaky ny rano) dia Ziva main’ireo Zafindravoay (taranaky ny Voay)
19- Ireo Zafindramahavita dia Ziva amin’ireo Jongoa (Sakalava)
20- Ireo Antotolàny (tokotelo) dia Ziva amin’ireo Antelampy (avy amin’ny Vato) sy ireo Makoa

21- Ny foko Antakarana dia Ziva amin’ireo Anjoaty sy ireo Zafitsimeto
22- Ny foko Betsimisaraka dia Ziva amin’ny foko Betsileo
23- Ny foko Sihanaka dia Ziva amin’ireo Betsileo sy ireo Makoa

                                                                                                                         3/5
24- Ireo Marofotsy, avy ao amin’ny foko Sihanaka dia Ziva amin’ny Sakalava Manañadabo
25- Ny foko Betsileo dia Ziva amin’ny foko Antesaka, indrindra fa ireo Tesaka Rabehavana, izay Zivan’ireo Makoa sy ny foko Betsimisaraka
26-Fa ireo Betsileo Antañandro dia Ziva amin’ireo Beosy


27- Ny foko Merina dia tsy nahalala, na niniana tsy mampahalalaina ny atao hoe Ziva (mety anisan’ny tetik’ady mahery vaika hanokana-monina azy ireo izany). Nefa ara-tantara dia Ziva amin’ireo Vazimba sy ireo Makoa izy ireo. Eo koa ireo Antehiroka taranaka Vazimba dia mpiziva amin’ireo zanak’Andriana, ary lohateny amin’ireo Ajojo.

Ny foko Merina ihany koa dia Ziva amin’ireo Sakalava Boeni. Ny manamarina izany ka voasoritra tsy hay nofafana dia ny fiteny eto Imerina raha sendra misy olona maty ka ataony hoe “Sakalava robaka”. Raha tsy mpiziva ry zareo fahiny dia tsy ho nitoetra mihitsy io fombam-pitenenana io. Io ilay Fañompa ifamatoran’ny mpiziva.

28- Ny foko Antemoro dia Ziva na lohateny (na Fañompa) amin’ireo Makoa,
29- Ireo Anakara dia fañompa amin’ireo Antevandrìka
30- Ireo Antevandrìka dia Fañompa amin’ireo Zafiraminia

31- Ny foko Antesaka dia Fañompa amin’ireo Betsileo sy ireo Mahafaly
32- Ireo Sahafero dia Ziva amin’ireo Rabehava
33- Ireo Tiara dia Ziva amin’ireo foko Bara Tevohobe
34- Ny foko Bara dia Ziva amin’ireo Manendry, izay taranaka Vazimba
35- Ny foko Tanôsy dia Ziva amin’ireo Tandroy,  sy ireo Tandramanàka
36- Ireo Telamaro dia Ziva amin’ireo Tandramanàka
37- Ireo Temananteny dia Ziva ny foko Betsileo
38- Ny foko Tandroy dia Ziva ny Tanôsy
39- Ireo Ivondrobe dia Ziva amin’ireo Karimbola
40- Ireo Karimbola dia Ziva amin’ireo Tandroy Tetreso
41- Ireo Mahafaly dia Ziva amin’ireo Tanôsy  sy ireo Tesaka
42- Ireo Sianamavo dia Ziva amin’ireo Tetsiraraka
43- Ireo Tevohitse dia Ziva amin’ireo Tameantsoa
44- Ireo Zanakanga dia Ziva amin’ireo Temilahe
45- Ireo Temitongoa dia Ziva amin’ireo Tefaho , Andrianjoho , Tefoli , Sambaindrano
46-  Ny foko Makoa dia Ziva amin’ireo Temoro, Betsileo, Merina ary koa ireo Antimahory ( izay tonga avy any Mayotte) Comores.
47- Ireo Zaramanaga dia Ziva amin’ireo Tesaka sy Temoro.

Hita sy fantatra amin’izany ary fa saika voafaritry ny fihavanana alalan’ity ziva ity avokoa ny Foko manerana ny Nosy mantolo. Somary natory na nampanginina izy ity tamin’ny andron’ny Fanjanahatany mba hampifandrafisana ny samy Malagasy. Foko manan-kasina daholo ny monina eto amin’ity Nosy misy antsika ity, ka tsy mendrika ny ady an-trano, na amin’ny fomba sy endrika  samihafa. Satria Nosy iray, tsy azo sarahina na zarazaraina.   


                                                                                                                          4/5
Tsara ho marihina manokana ny fihavanan’ny Antemoro sy ny aty am-povoatany, indrindra fa ny Merina. Fihavanana nisy hatrany am-piandohana io, fahiny elabe, ary na dia ny tendrobohitra roa ambin’ny folo (12) eto Imerina aza dia saika misy rà Antemoro avokoa .

Misy hevitra tsara asiam-panitsiana ihany koa ny tamin’ny fotoana nipetrahan’ny Antemoro ho Mpanolon-tsaina teto Imerina. Tsy Andriamahazonoro irery na ny Anakara irery ihany no notendren’Andrianampoinimerina ho “Andriamasinavalona” tamin’ny 1188 :  fa ny foko Antemoro manontolo (jereo ny boky nosoratan’ingahy Kasanga Fermand).

Tiana ambara sy amafisinay etoana fa ny Foko Antemoro dia anisan’ny nahay nandrindra fihavanana sy nahay nampihavana ny mpiray tanindrazana Malagasy hatrany amboaloany ka mandraka ankehitriny. Azo hamarinina izany manerana ny Nosy, toy ny Foko Mahafaly- Menabe- Tanôsy- Antambahoaka- Sihanaka- Merina- Betsileo- Tanala- Tesaka- Tefasy- Tsimihety – Antakarana – Zafisoro –Bara –Tandroy- Vezo- Sakalava (fito karazana) dia namitrahany fihavanana avokoa.

TENY FAMARAÑANA :


Ny ZIVA dia fihavanana avy amin’Andriamanitra sy ireo Razana teo aloha.
Fa ny Fatidrà kosa dia nataon’ny olona mpifankatia ho fihavanana vaovao.
Ary ny Fiandrianana dia fanomezana sy tolotra  avy amin’Andriamanitra
fa ny maha Mpanjaka kosa dia Tendry sy safidy nataon’ny olombelona.

Koa na dia tsy Mpanjaka aza ny olona iray dia efa Andriana izy, ary manana ny fiandrianany.
Ary misy koa efa Andriana ilay olona no sady voatendry na voafidy ho Mpanjaka.

Ny havanareo,

Printsy Jobily RAKOTOSON

+261 32 04 748 14
+261 34 40 064 57


Antsa ho an’i Elie Rajaonarison

Manomana hetsika indray ny namantsika ao amin’ny Faribolana Sandratra.

Raha tsiahivina moa, ny Faribolana Sandratra dia sehatra ikambanan’ireo Poety sy Mpanoratra, natambatr’i Elie Rajaonarison tamin’ny taona 1990 tany ho any.

Indrisy fa nandao antsika i Elie Rajaonarison, herintaona lasa izao. Ny asany anefa mitoetra, ary ny Fariboalana Sandratra no mamelona azy hatrany hatrany. Izany no anton-dresaka anio an.

Amin’ny Asabotsy 17 desambra 2011 izao (rahampitso !) dia hisy ny antsan-tononkalo "Ranitra" ho fahatsiarovana an’i Elie Rajaonarison. Ao amin’ny Goethe Zentrum na CGM Analakely no ho tanterahina io seho io, manomboka amin’ny 03 ora tolakandro.

Toy izao i Elie Rajaonarison, fahavelony, rehefa
miantsehatra (Sary Faribolana Sandratra)

Ranitra, amboaran-tononkalo voizin’ny Faribolana Sandratra

Mampahatsiahy ny momba ny amboaran-tononkalo "Ranitra" ny Faribolana Sandratra.

Raha tsiahivina, nivoaka tamin’ny taona 1992 ny amboaran-tononkalo “Ranitra”. Natolotra tamin’ny fomba ofisialy tao amin’ny Centre Culturel Abret Camus (IFM), Analakely tamin’ny volana marsa 1994. Nifameno tamin’izany ny fiantsana ampahany tamin’ny “Ranitra” sy ny fihirana ary ny fandihizana azy.

Toy izao no ampahany tamin’ny fanoloran’Ilay ity boky ity :
(...)
"RANITRA": lohateny mampiseho indrindra ny fahaizan'ity poeta ity (elie rajaonarison) milalao teny. Voanteny iray - toy ny foto-kazo misandrahaka - manana ny heviny maro sy samihafa. Ao aloha ilay heviny voalohany: mifilofilo, kitso loha, fiharatra. Heviny itarina: marani-tsaina, matsilo, mahataka-javatra, mahita ny tsy hitan'nyhafa. Fa mbola ambaran'io lohateny io ihany koa ny hoe "mandranitra": amin'ny alalan'ny tononkalony, manao izay haha "ranitra" na "rangitra" (araky ny fiteny ankehitriny) ny mpamaky azy i Elie Rajaonarison.
Heviny iray farany, ary ity angamba no tena tian'ny mpanoratra horaketin'ilay lohateny. Amin'ny fiteny antandroy, ny voambolana "ranitra" (na "ranitse" dia anondroana "sakaiza", "namana", ary amin'ny fiteny merina: "sakaiza miafina".
Ny sakaiza tena akaiky sy miafina no hany itantarana ny zavatra rehetra, ny tsiambaratelo, ny zavatra afenina. Ny toeran'izany karazana sakaiza izany indrindra no omen'i Elie Rajaonarison ireo tononkalony. (...)"

Ilay (Ralaisaholimanana Louis Dominique) 15 novambra 1992
in Ranitra, 1992

Marihina fa amin’io antsa io dia ho avy eo avokoa ireo poety sy ireo mpanakanto samihafa, ohatra amin’izany ny tarika Moajia. I Vonjiniaina kosa no miangaly ny ravaka sy ny haingon-tsehatra.

Nifandray amin’ny mpanakanto isan-tsokajiny
i Elie Rajaonarison (Sary Faribolana Sandratra)

Sahia manonofy (ntsôô)

Ankoatra io fotoana rahampitso io dia efa nisy koa hetsika hafa koa ampitain’ny Faribolana Sandratra, dia ilay hoe "Sahia manonofy", tsiaro an’i Elie Rajaonarison tany Ankatso ny 07 desambra 2011 lasa teo.

Fifaninanana slam sy antsantononkalo no nitranga tany, ary 19 mianadahy no nandray anjara. Ny Kômitin’ny Kolontsaina ao amin’ny Faculté des Lettres et Sciences Humaines (FLSH) ao amin’ny Oniversiten’Antananarivo no nisahana io hetsika io.

Ny toeran’ny soratra araka ny FLSH
(..)Tafakatra tamin’ny dingana famaranana tamin’izy ireo dia 5 mianadahy tamin’ny TONONKALO, izay norombahin-dRALISOA Ravaka avy ao amin’ny mpianatra, Département Langue et Lettre Malgache ny amboara voalohany. Tamin’ny SLAM kosa dia lavo ny tompondakan’i Madagasikara (RAHANITRINIONY Princie fantatra tamin’ny anarana hoe « Système D » ka lasan’i BARRY Benson izay mpianatra avy ao amin’ny Ecomie DEGS.

Fety no nanankatonan-dry zareo avy ao amin’ny FLSH ity fifaninanana ity, satria  nofaranana tamin’io koa ny taon-kolontsaina 2011. Maro ny hetsika natao, nanasana mpanakanto maro toa an’i Fara Gloum sy Ralanto ary ireo mpamorona tantara sy tononkalo  avy ao amin’ny Faribolana Sandratra.


Ny Institut Confucius ao Ankatso

Tao koa ny hetsika isaky ny Sampampampianarana tsirairay toy ny avy ao amin’ny Institut CONFUCIUS izay nanao dihy malagasy sy ry zareo Sinoa. Nianoka hafaliana tokoa ny tsirairay tamin’io andro io satria, tao amin’ny Buvetten’ny FLSH ihany koa dia nisy ireo mpanakanto maro samy hafa izay narindran’ny SK2H, ny SK2H moa dia sampana kolontsaina  iray izay natsangan’i Elie RAJAONARISON. Araka ny tenin’ny Filoha mpitantana ny Komitin’ny Kolontsaina ao amin’ny FLSH RAMAHADISOA Fenomalala sy ANDRIANTSOA Ny Anja dia niezaka tokoa ry zareo ary tsy nikely aina mba hanantontosa iny hetsika iny mba hamoha indray ny hetsika ara-kolontsaina sy zava-kanto.

Nilaza Atoa Sojaben’ny FLSH, Richard RANARIVONY fa mbola tsaratsara kokoa noho izao ny hetsika ara-kolontsaina eto anivon’ny Facultés izay tantaniny amin’ny herintaona. Nanampy tamin’ny fikarakarana rehetra izy, indrindra tamin’ny fanomezana ny loka ho an’ireo mpifaninana.

Nanolo-tanana koa ny Faribolana Sandrantra nitsara tamin’ny fifaninanana nanomboka ny dingana ampahefadalana, niaraka tamin’ireo Mpampianatra sy Mpandraharaha. Nambaran’ny mpikarakara manokana, Kim RANDRIATSALOMANARIVO fa hitohy ny fiaraha-miasan’ny Faribolana Sandratra sy ny Komitin’ny Kolontsaina FLSH mba hanandratra hatrany ny lazan’ireo manan-talenta manerana ny Nosy. Noho izany, hisokatra hanerana ny Nosy ny andiany faharoa amin’ny taona ho avy.


Nandao ny tany namela ny mamy tokoa i Elie Rajaonarison an ! Any amin’ny faritra koa manko dia miroborobo ny Faribolana Sandratra.

Vaovao avy any amin’ny Faritra:
Natao tao amin’ny sekoly Stella Marris, Toamasina ny alarobia 14 desambra lasa teo ny antsantononkalo namoahana ny boky “DIA HARY” nosoratan’i Herinina, Faribolana Sandratra ao Toamasina. Tafiditra ao anatin’ny antsa fanaon’izy ireo isam-bolana koa izany.

Ilay boky DIA HARY novokarin’i Herinirina



Mihetsika koa ny Faribolana Sandratra any Ambatondrazaka. Nakarin’izy ireo an-tsehatra tao amin’ny Ekar foibe Victoire Rasoamanarivo ny soratr’i Elie Rajaonarison, Ilay, Ranöe, J. Nalisoa Ravalitera, izay samy anisan’ireo nanorina ny Faribolana Sandratra sy samy manana faka lalina ifandrohizana amin’Alaotra (fiaviana, fahazazana, fahalehibeazana). Nialoha izany, nanao alimbetso tany amin’ny Sinibendranon’Ambatondrazaka izy ireo.


Samia tsara, rey olona â ! Dia amin’ny asabotsy mifankahita izany an ! :-)

  

jeudi 15 décembre 2011

Ndao ange mba hilalao kely e

Mba tsapanao ve ireo zavatra mahavariana manodidina anao ?

Ankoatra ny zavaboarin’Andriamanitra izay kanto tokoa (tahaka anao io :-) ) dia misy koa asa tanantsika olombelona mahavariana. Jereo manodidina anao, mino aho fa misy izany an !

Indro ary aloha santionany, topi-maso amin’ny farihin’ny Masay, tamina vanim-potoana samihafa (  "Klikeo" (havia) ny sary dia mihalehibe ! )

Ny taona 2007 dia toy izao no endriky ny tanàna

Tamin’ity taona ity, volana aprily dia toy izao ….
 Hitanao ve ny fiovana ? Trano maro be no niorina nandritra izay efa-taona izay an ! ….


Ary amin’izao volana desambra 2011 izao, 
dia hita mijoalajoala ery ilay trano ben’i Orange

Andao hikisaka indray, hitazana faingana vavahadin’olona hihihi

Resaka alika ity marina ! Oay !

Odryyy ! Mbola izy indray koa izao an !

Alikas maditras hono ?! hihihi 


Ireto indray dia fanentanana amin’ny fahadiovana, saingy samihafa no filazany azy !


Ho an’ny mpivarotra hani-masaka dia mamporisika fahadiovana tokoa tokoa izao peta-drindrina izao


Ity soratra an’elakelan-trano ity indray dia masiaka be an ! Fampitandremana tokoa izany !



Hamaranantsika azy, dia ity voninkazo ity dia mahavariana ahy. "Novembrier" hoy ny olona no anarany. Mety ho "November" ihany koa ô ? 


Izay indray no voan-dalana samihafa androany. Mitsikia kely e ! Mirary soa sy fiadanana tanteraka ho anao an :-)

  

mercredi 14 décembre 2011

Coupure JIRAMA et commande de pizza :-)

Quel point commun entre ces deux sujets ? Le téléphone bien sûr !

Nous avons eu droit à un délestage (encore !) hier soir dans la Capitale malgache, et ce, pendant plus d’une heure…. Grrrr !

Plusieurs essais se sont avérés infructueux en appelant le numéro fixe de la JIRAMA (Jiro sy Rano Malagasy) à son siège. Au final, c’est auprès du Service dépannage de notre quartier (un numéro de mobile) que nous avons eu un interlocuteur.

–"Allô, JIRAMA ? Manao ahoana Tompoko ô. Cela fait plus d’une heure que le courant est coupé."

–"Manao ahoana Tompoko. Oui c’est un délestage du siège ! J’ai pris des renseignements. Effectivement, le délestage ne devrait plus du tout avoir lieu. Mais au siège, ils ont dit que nous manquons de débit d’eau."

C’est vrai que la pluie n’a pas duré longtemps, trois jours de gros orage par semaine. L’assèchement des cours d’eau alimentant la centrale hydroélectrique de la Mandraka expliquerait ces coupures.

Peut-être bien. Mais les abonnés (de la JIRAMA) ne sont jamais informés ! Il faut aller chercher soi-même les informations (*). 

Nous sommes loin de ce qui se fait "an-dafy" (à l’étranger, notamment en Europe), où parfois on sature du "trop d’infos". D’un extrême à l’autre, il faudrait trouver un équilibre, tout de même hihihi

Les cabines téléphoniques tombent en
 désuétude depuis l’avènement du portable

Sur ce qui pourrait se passer "an-dafy", voici un texte de Joeliah qui m’a bien fait rire… et réfléchir profondément. 



Voilà à quoi pourrait ressembler la commande d’une pizza en 2015, ou les dérives possibles de l’interconnexion des données informatiques :
            Standardiste: Speed-Pizza, bonjour.
            Client: Bonjour, je souhaite passer une commande s’il vous plaît.
            Standardiste : Oui, puis-je avoir votre NIN, Monsieur?
            Client: Mon Numéro d’Identification National ? Oui, un instant, voilà, c’est le 6102049998-45-54610.
            Standardiste: Je me présente je suis Noa Legarrec-Garcia. Merci Mr Jacques Lavoie. Donc, nous allons actualiser votre fiche, votre adresse est bien le 174 avenue de Villiers à Carcassonne, et votre numéro de téléphone le 04 68 69 69 69. Votre numéro de téléphone professionnel à la Société Durand est le 04 72 25 55 41 et votre numéro de téléphone mobile le 06 06 05 05 01. C’est bien ça, Monsieur Lavoie?
            Client (timidement): oui!!!
            Standardiste: Je vois que vous appelez d’un autre numéro qui correspond au domicile de Mlle Isabelle Denoix, qui est votre assistante technique. Sachant qu’il est 23h30 et que vous êtes en RTT, nous ne pourrons vous livrer au domicile de Mlle Denoix que si vous nous envoyez un XMS à partir de votre portable en précisant le code suivant AZ25/JkPp+88.
            Client: Bon, je le fais, mais d’où sortez-vous toutes ces informations?
            Standardiste: Nous sommes connectés au système croisé, Monsieur Lavoie.
            Client (Soupir): Ah bon!…. Je voudrais deux de vos pizzas spéciales mexicaines.
            Standardiste: Je ne pense pas que ce soit une bonne idée, Monsieur Lavoie.
            Client: Comment ça ???…
            Standardiste: Votre contrat d’assurance maladie vous interdit un choix aussi dangereux pour votre santé, car selon votre dossier médical, vous souffrez d’hypertension et d’un niveau de cholestérol supérieur aux valeurs contractuelles. D’autre part, Mlle Denoix ayant été médicalement traitée il y a 3 mois pour hémorroïdes, le piment est fortement déconseillé. Si la commande est maintenue, la société qui l’assure risque d’appliquer une surprime.
            Client: Aie! Qu’est-ce que vous me proposez alors?…
            Standardiste: Vous pouvez essayer notre Pizza allégée au yaourt de soja, je suis sûre que vous l’adorerez…
            Client: Qu’est-ce qui vous fait croire que je vais aimer cette pizza?
            Standardiste: Vous avez consulté les « Recettes gourmandes au soja » à la bibliothèque de votre comité d’entreprise la semaine dernière, Monsieur Lavoie et Mlle Denoix a fait, avant hier, une recherche sur le Net, en utilisant le moteur « booglle2.con » avec comme mots clés « soja » et « alimentation ». D’où ma suggestion.
            Client: Bon d’accord. Donnez-m’en deux, format familial.
            Standardiste: Vu que vous êtes actuellement traité par Dipronex et que Mlle Denoix prend depuis 2 mois du Ziprovac à la dose de 3 comprimés par jour et que la pizza contient, selon la législation, 150 mg de Phénylseptine par 100g de pâte, il y a un risque mineur de nausées si vous consommez le modèle familial en moins de 7 minutes. La législation nous interdit donc de vous livrer. En revanche, j’ai le feu vert pour vous livrer immédiatement le modèle mini.
            Client: Bon, bon, ok, va pour le modèle mini. Je vous donne mon numéro de carte de crédit.
            Standardiste: Je suis désolée Monsieur, mais je crains que vous ne soyez obligé de payer en liquide. Votre solde de carte de crédit VISA dépasse la limite et vous avez laissé votre carte American Express sur votre lieu de travail. C’est ce qu’indique le Credicard Satellis Tracer.
            Client: J’irai chercher du liquide au distributeur avant que le livreur n’arrive.
            Standardiste: Ça ne marchera pas non plus, Monsieur Lavoie, vous avez dépassé votre plafond de retrait hebdomadaire.
            Client: Mais, ce n’est pas vos oignons! Contentez-vous de m’envoyer les pizzas! J’aurai le liquide. Combien de temps ça va prendre?
            Standardiste: Compte-tenu des délais liés aux contrôles de qualité, elles seront chez vous dans environ 45 minutes. Si vous êtes pressé, vous pouvez gagner 10 minutes en venant les chercher, mais transporter des pizzas en scooter est pour le moins acrobatique.
            Client: Comment diable pouvez-vous savoir que j’ai un scooter?
            Standardiste: Votre Peugeot 408 est en réparation au garage de l’Avenir, en revanche, votre scooter est en bon état puisqu’il a passé le contrôle technique hier et qu’il est actuellement stationné devant le domicile de Mlle Denoix. Par ailleurs j’attire votre attention sur les risques liés à votre taux d’alcoolémie. Vous avez, en effet réglé quatre cocktails Afroblack au Tropical Bar, il y a 45 minutes. En tenant compte de la composition de ce cocktail et de vos caractéristiques morphologiques, ni vous, ni Mlle Denoix n’êtes en état de conduire. Vous risquez donc un retrait de permis immédiat.
            Client: @#/$@& ?# !
            Standardiste: Je vous conseille de rester poli, Monsieur Lavoie. Je vous informe que notre standard est doté d’un système anti-insulte en ligne qui se déclenchera à la deuxième série d’insultes. Je vous informe en outre que le dépôt de plainte est immédiat et automatisé. Or, je vous rappelle que vous avez déjà été condamné en juillet 2014 pour outrage à agent.
            Client (sans voix): …
            Standardiste: Autre chose, Monsieur Lavoie?
            Client: Non, rien. Ah si, n’oubliez pas le Coca gratuit avec les pizzas, conformément à votre pub.
            Standardiste: Je suis désolée, Monsieur Lavoie, mais notre démarche qualité nous interdit de proposer des sodas gratuits aux personnes en surpoids. Cependant à titre de dédommagement, je peux vous consentir 15% de remise sur une adhésion flash au contrat Jurishelp, le contrat de protection et d’assistance juridique de Speed assurance. Ce contrat pourrait vous être utile, car il couvre, en particulier, les frais annexes liés au divorce… Vu que vous êtes marié à Mme Claire Lavoie, née Girard, depuis le 15/02/2008 et vu votre présence tardive chez Mlle Denoix, ainsi que l’achat il y a une heure à la pharmacie du Canal d’une boîte de 15 et d’un flacon de lubrifiant à usage intime.
            À titre promotionnel, je vais faire joindre aux pizzas un bon de 5 EUR de réduction pour vos prochains achats de préservatifs valable chez Speed-Parapharma. Toutefois, veuillez éviter les pratiques susceptibles d’irriter les hémorroïdes de Mlle Denoix, pour lesquelles Speed-Parapharma se dégage de toute responsabilité.
            Bonsoir Monsieur et merci d’avoir fait appel a Speed Pizza.


Source inconnue… très lucide si nous continuons de laisser faire les décideurs qui nous veulent du bien.
Un conseil… apprenons à vivre de l’air (pollué parfois certes) du temps, d’amour (inconditionnel mais pas facile à faire…) et d’eau fraiche (sans nitrate si possible et autre polluants…) !
Ou créons un monde plus sain !

© 2011, Le Jardin de Joeliah. Nétiquette : Vous pouvez partager en toute liberté en citant la source lejardindejoeliah.com



Nous n’en sommes pas encore là (et c’est heureux !) à Madagascar. De quoi vous couper l’appétit, houlà !

Que votre journée soit excellente, dans la joie et la sérénité !  :-)



Le barrage de Tsiazompaniry 

(*) Ce matin, la presse nous apprend que c’est le barrage de Tsiazompaniry, maintenant, qui est asséché. Hum ! Hum ! Faut-il préparer le stock de bougies pour les fêtes de fin d’année ? :-/